15 januari 2015

Waarom goede voornemens mislukken?! ♥

Tussen de beauty en liefdevolle artikelen door, vind ik het vaak ook leuk om me een beetje te verdiepen in psychologie. Normaal zou ik dit uitwerken in een video voor op youtube.com/randomECVvlogs, maar aangezien ik op Elinnee94 alles deel wat ik leuk vind horen dit soort dingen er ook bij. Vandaag heb ik mijn eerste soort psychologische artikel, hierbij moet ik wel melden dat ik geen opleiding in psychologie heb gehad ofzo, maar vooral mijn visie op een  onderwerp bespreek. 

Om nog even in het thema Nieuw jaar te blijven wil ik het hebben over goede voornemens. 
Waarom mislukken ze zo vaak? en wat kun  je doen om iets ook echt vol te houden?

Lees verder...



Een nieuw jaar!

Al vanaf dat ik klein ben zeg ik op 31 december al "voor mijn begint het nieuwe jaar pas over een maand". Dit doordat ik namelijk op 31 januari jarig ben en mijn manier van denken was, of eigenlijk is, : "nieuw jaar... nieuwe leeftijd". Het is net wat jij wil denken.
Voordat je begint met goede voornemens maken beslis wanneer jij hier klaar voor bent. 

Waarom?

Misschien is dit wel het belangrijkste punt. Waarom maak je goede voornemens. Is het omdat andere dat doen? Wil jij iets bereiken? Ben je ontevreden? Bedenk dus goed waarom jij je goed voornemen hebt en hoe belangrijk dit voor je is. Ook is het belangrijk jezelf af te vragen "Hoe erg is het als dit voornemen niet lukt".

Houd het vol!

De link die iedereen legt wanneer ze het begrip 'goede voornemens' horen is het mislukken daarvan. Uit een test is gebleken dat 30% na een week al is gefaald in het volhouden van zijn of haar goede voornemen. Probeer het dus wel een beetje realistisch te houden en stel niet te veel eisen aan jezelf.

Goede voornemens, hoe ziet mijn plan eruit.

Natuurlijk vertel ik jullie ook een van mijn goede voornemens en zoals je al aan de subtitel kunt lezen heb ik hier een heel plan voor gemaakt.

Een goed voornemen dat ieder jaar terug komt en waar ik echt heel erg graag mee aan de slag wil is:
"Mijn kamer netjes hebben & houden"
Ik houd ervan om op te ruimen, maar op mijn eigen kamer lukt dit nooit. Dit zou ik wel graag willen. Je kamer is toch iets waar je veel tijd doorbrengt, namelijk slapen! 

Persoonlijk blog ik hier ook en doe ik eigenlijk vrij veel op mijn kamer. Mijn kamer is toch die paar metertjes waar ik tot mezelf kan komen, waar ik kan doen wat ik leuk vind (bloggen, vloggen, bewerken etc.). Wanneer het een rommeltje op mijn kamer is, wordt het dat ook in mijn hoofd. Soms heeft dit zo veel impact dat ik er slecht door slaap. Van de spullen om me heen krijg ik prikkels en kan mijn rust niet vinden. Dit merk ik vooral als ik terug ben van vakantie, waar ik heb geslapen in een (bijvoorbeeld) mooi opgeruimde hotelkamer.

Mijn truck om je doorzettingsvermogen te testen is oefenen. Zoals eerder genoemd ben ik 31 januari jarig, precies een maand na oudjaarsdag. Ik heb dus mooi de tijd om manieren te bedenken om me aan mijn voornemen te houden. Deze maand benut ik door te oefenen en te zoeken naar tips om het voornemen te doen slagen
Dingen waar ik tegenaan loop kan ik opschrijven. Ook kan ik kijken hoe vaak ik per week aandacht moet besteden aan mijn kamer.


Dit was mijn artikel over goede voornemens, en een stukje psychologie. 
Laat me weten wat jij van dit artikel vind, heb je tips dan hoor ik deze graag.
Ook ben ik erg nieuwsgierig wat jullie goede voornemens zijn, laat het achter in de comments. 

Liefs, 
Eline ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten