22 januari 2015

Persoonlijk ♥ Meer dan een 'stempel'

Vaak zie ik op blogs ook veel persoonlijke artikelen voorbij komen, nu deel in natuurlijk erg veel op internet (youtube en mijn blog). Niet bij stilstaand dat er natuurlijk altijd iemand voor het eerst een artikel of video van mij bekijkt. 
Vandaag wil ik het met jullie in een vrij persoonlijk artikel hebben over beperkingen, want die heb ik. Het is meer dan alleen een stempel die je krijgt. Dit artikel gaat vooral over mijn Autisme. 

Ben jij benieuwd, lees dan snel verder.



Wat is Autisme?
Autisme heeft alles te maken met je hersenen, het is een stoornis. Veel mensen die een beetje bekend zijn met het begrip 'Autisme' denken aan iemand die in een hoekje, stilletjes alleen zit. Die denken niet zo snel aan iemand zoals ik, die gewoon alsof het normaal is zichzelf op Youtube zet. Autisme heeft vooral te maken met communicatie. Dit is erg lastig en gaat vaak moeizaam met mensen met Autisme. Duidelijkheid is voor iemand met Autisme net iets belangrijker, als voor iemand zonder Autisme. Zo kan een simpele woordspeling al voor iemand met Autisme heel anders over komen. 

Wat betekent Autisme voor mij?
Ik weet zeker dat er nu een aantal mensen zijn (met of zonder Autisme), die denken "Eline, waarom deel je dit?" Nou heel simpel. Voor mij kwam deze stempel als redder in nood. In 2012 heb ik deze stempel gekregen, toen was ik 18 jaar. Al mijn hele leven voel ik me dood ongelukkig, niet begrepen. Eindelijk had dit een oorzaak. Tussen de communicatie ging het vaak mis, om het minste of het geringste kon ik al boos worden. Dit liep zo hoog op dat het thuis niet verder kon. Ik was een onhandelbaar kind. Tot ik de stempel Autisme kreeg, toen alles eindelijk op zijn plek viel. Mijn ouders konden zich verdiepen, want ook zei dachten "onze dochter is niet een stil, in een hoekje gekropen meisje". Mijn ouders zijn cursussen gaan volgen en ook voor mij kregen we hulp thuis. 
Na een periode van up en downs, zitten we nu op een spoor, wat nog wel wat kronkelingen en onverwachtse wendingen heeft, maar voornamelijk recht is.

Dit artikel schrijf ik na aanleiding van eind 2014, waarin zo ontzettend veel is gebeurd. Ik heb  zelfs presentaties mogen geven over mijn Autisme. Maar ook ik ben eind 2014 met een cursus gestart; "Ik en mijn Autisme". Deze cursus hebben we afgelopen dinsdag afgerond en heeft veel helder gemaakt. 

Maar er is nog iets wat ik iedereen aanraad. Een film. 
Ik zal hier vast nog wel eens meer over schrijven maar het is de film "Daglicht". Er zijn zo ontzettend veel films over Autisme, maar deze vind ik vaak te 'klassiek'. Het steriotype Autisme wordt hier vaak naar voren gebracht, maar aan een uiterlijk kun je niet altijd zien of iemand een beperking heeft.. Sterker nog, er zijn mensen met Autisme die dit voor iedereen verzwijgen, zich vaak groter doen dan ze zijn en daardoor de lat veel te hoog leggen. 
Daglicht is een Nederlandse film waarin top acteurs (en actrices) nóg meer duidelijk maken over Autisme. 
Ja, ik moet oprecht bekennen dat dit echt wel mijn favoriete film is (all time). 

Ken jij iemand met autisme, of heb je het zelf misschien?
Laat een reactie achter bij de comments

Liefs, 
Eline ♥



Geen opmerkingen:

Een reactie posten