30 mei 2017

Lekker lees weer #10 Baantjer 80 De Cock en de moord op maat || Elinnee94

Zo zie je ze nooit en zo komen er weer een paar achter elkaar. Ik heb het natuurlijk over mijn boek reviews, de lekker lees weer artikelen.
Dit is alweer de 10e editie en een hele speciale. Het boek wat ik vandaag review is namelijk een Baanter boek en niet zomaar een Baantjer boek, nee een hele speciale. 

Ben jij benieuwd?
Lees dan verder...


Baantjer, De Cock en de moord op maat is het 80e deel van de Baantjer boeken. Zelf ben ik dol op Baantjer. Vroeger keek ik al de serie en ook heb ik een aantal boeken van de Baantjer reeks in mijn bezit. Ik ben een verzamelaar, als ik dat zo bescheiden mag zeggen. 
Zowel Appie Baantjer (de schrijver van de Baantjer reeks) als Piet Römer (de Cock in de serie) zijn niet meer onder ons. Toch is dit boek een nieuw boek en afkomstig uit 2017. Dat komt, omdat Peter Römer (zoon van..) sinds deel 76 het schrijven van de Baantjer boeken heeft voort gezet. 
Peter Römer heb ik ook in levende lijven gezien. Een paar jaar terug tijdens een try out theater voorstelling van Baantjer. Damn, wat is die man goed. De hele familie Römer trouwens.
Dit 80e deel van de Baantjer reeks, moest natuurlijk iets speciaals hebben. Dat heeft het zeker. Nee het zijn  niet 2 boeken, nee je ziet niet dubbel. Bij dit boek zit namelijk een kaart van Amsterdam, met de (moord)locaties uit de boeken aangegeven. Hoe leuk is dat, dan kun je niet alleen op pad gaan door Amsterdam, maar je krijgt ook een beetje een beeld van afstanden en locaties.
En zo ziet de kaart er uit. Heel gaaf al zeg ik het zelf. Ik ben dol op kaarten en plattegronden, dus al hadden er koeien op gestaan, zal ik het nog wel gaaf hebben gevonden (niets tegen koeien, maar dat heeft niets met het boek temaken). Heel leuk dat ze dit hebben gedaan, want ik was altijd benieuwd hoe groot de afstanden tussen bepaalde locaties waren.
Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste Baantjer boek in handen had. Deel 50 was dat, Baantjer de Cock en de onsterfelijke dood. Deze lag in Portugal in de boekenkast en ik heb hem toen in een ruk uitgelezen. Sinds dien ben ik verzot op Baantjer boeken. Ze lezen heel gemakkelijk weg en ik vond het dus ook heel fijn om na zo'n pittig boek 'de bewaarder van gevonden voorwerpen' even heerlijk terug te vallen op een Baantjer boek. 
Dit boek ging ook erg snel moet ik zeggen. Tja, het is gewoon een feit dat Baantjer boeken lekker makkelijk weg lezen. 

In  De Cock en de moord op maat word er in Het Concertgebouw tijdens een blinde auditie een lichaam aangetroffen. Het is het lichaam van een bekende celliste. De Cock en zijn team doen er alles aan om de moord op te lossen. Wanneer er een 2e lichaam word getroffen komt het team met de handen in het haar te zitten, want op het eerste gezicht hebben de twee moorden niets met elkaar te maken, maar dat blijkt anders. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voor de dader gepakt kan worden...?

Houd je van de Baantjer serie, of van andere detectives? Dan moet je ook zeker eens een Baantjer boek lezen. Dit deel, deel 80 kan ik je zeker aanraden en mede door de plattegrond.
Wat ik bij Baantjer boeken zo fijn vind is de schrijfstijl. Gelukkig heeft Peter deze stijl behouden en heb ik het idee dat ik een 'oude Baantjer' lees, of misschien ook wel kijk. Door de serie heeft de Cock (met Cee-oo-cee-kaa) een gezicht. 

Heb jij ooit een Baantjer boek gelezen? 

Liefs,
Eline ♥ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten