17 oktober 2016

Leven met een klein budget – Boodschappen bij 3 supermarkten ? || Elinnee94


Normaal gesproken komt er altijd op maandag een “Mijn portemonnee” online.

Voor afgelopen week, komt deze op woensdag of donderdag online (denk ik). 

De reden daarvoor, is omdat ik in Portugal zit. Ik moet vooruit plannen, want ik neem mijn laptop niet mee naar Portugal.

Om toch het financieel gedeelte op maandag te laten terugkomen besloot ik eens wat te vertellen over het leven met een klein budget, iets wat ik ook wil laten terugkomen.

Vandaag wil ik met jullie mijn boodschappen bespreken, want het zal je vast niet zijn ontgaan dat ik de laatste tijd de boodschappen bij 3 supermarkten doe.



Lees verder….




Eerst deed ik mijn boodschappen altijd bij Albert Heijn, maar sinds het filiaal waar ik werkte overgenomen is naar Jan Linders (hier over heb ik een artikel geschreven), ben ik ook meer boodschappen gaan doen bij Jan.



Eerst zal ik je wat achtergrond informatie geven over mijn leefstijl.

Mijn woonsituatie is een beetje vaag op het moment. Eigenlijk verblijf ik bij mijn vriend, maar officieel woon ik nog thuis. Al een tijdje sta ik ingeschreven om zelfstandig te gaan wonen. Eerst was ik hier erg bang voor en de reden: geld. De plannen zijn wel om bij het ander woonproject samen te gaan wonen, maar daarover gaat het nu niet.



Ik ben 'Wajonger' wat wil zeggen dat ik een uitkering heb bij het UWV, omdat ik beperkingen heb. Ik heb een vorm van epilepsie en autisme, waardoor ik niet kan werken zoals ieder ‘normaal’ persoon. Ik zal sneller ziek zijn en kan niet werken onder druk/spanning. Ook kan ik geen volledige werkweek werken.

Om het voor een bedrijf toch aantrekkelijk te maken, mij in  dienst te nemen, hoeft dit bedrijf mij niet voor 100% te betalen.

Uiteindelijk heb ik werk in de supermarkt en word door zowel het UWV als de supermarkt betaald. Dit bedrag samen is het bedrag wat ik eigenlijk van de supermarkt zou krijgen als ik ‘normaal’ zou zijn.

Mocht je hier een uitgebreider verhaal van willen horen, laat dat dan achter bij de comments, dan zal ik daar de volgende keer wat over schrijven. 

Begin van de boodschappen bij Jan Linders
Toen we net over waren van AH naar JL kwam ik er achter dat ze daar Orinoko verkopen. Voor de mensen die niet weten wat Orinoko is, een erg lekkere romige chocopasta die mij en mijn vriend aan vroeger herinnert.
Zo is het eigenlijk begonnen om het broodbeleg gewoon meteen vanuit mijn werk mee te nemen.

Acties
Sinds ik op de afdeling diepvries begon, kwam ik er achter hoeveel acties er wel niet zijn. Soms is het fijn om eens niet over koken na te hoeve denken en gewoon een pizza in de oven te gooien. Dus toen er een 1+1 actie van pizza’s was besloot ik deze ook maar in te slaan. Bij mijn ouders kan ik een lade van de vriezer gebruiken, dus daarvan besloot ik te profiteren. Ook vinden mijn vriend en ik het lekker op vrijdag een visje te eten en deze koop ik natuurlijk maar al te graag in de aanbieding.
Ik heb sinds een tijdje ook de ‘spotta’ app op mijn telefoon, waar ik alle acties in de gaten kan houden.

Albert Heijn
Altijd ben ik groot fan geweest van de Appie, maar langzaam begin ik het een beetje vervelend te vinden dat er zo veel dingen uit het assortiment verdwijnen en ga ik dus sneller naar een andere supermarkt. Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met dat Jan Linders zoveel heerlijke ijsjes uit het schap laat verdwijnen (ik hoop dat dit alleen voor het najaar geld).
Bij Albert Heijn zijn mijn vriend en ik begin dit jaar begonnen met het sparen van koopzegels (hiervoor geld ook 'voor meer informatie laat het achter bij de comments en ik schrijf er een volgend artikel over') en nu gaan wij hier nog naartoe voor de ‘snelle boodschap’. Ook ben ik erg tevreden over de koffie van Albert Heijn, dus deze blijf ik daar ook gewoon kopen.

Lidl
Op woendsdag is mijn vrije dag en meestal ga ik dan het dorp in. Soms loop ik ook even Lidl in. Ik ben er achter gekomen dat kaas en vleeswaren bij Lidl gewoon een stuk goedkoper zijn dan bij Albert Heijn (waar ik het voorheen kocht). Dit zijn van die producten die ik eigenlijk nooit bij Jan koop, omdat ik er eigenlijk niet aan denk.
Ook zie ik soms leuke aanbiedingen in de folder (op de Spotta app), die ik dan ook bij Lidl haal.
Iets wat ik eigenlijk ook altijd op woensdag of in het weekend bij Lidl haal zijn broodjes. In sommige filialen van Lidl hebben ze verse broodjes voor ongeveer €0,25 - €0,75 per stuk.
Toen in de zomervakantie de bakker gesloten was, kocht ik een brood bij Lidl (aangezien ik daar toen toch was). Dat was maar €0,99 en beviel goed. Toen heb ik eigenlijk besloten dat ik daar voortaan het brood haal.


Zo heeft iedere supermarkt bepaalde producten, waarvoor ik naar die supermarkt ga. Ook houd ik rekening met acties en wissel ik soms af. Ik merk dat ik de laatste weken meer boodschappen doe bij Jan Linders, omdat ik heb  gemerkt dat het vlees daar ook erg goed is.
Zeker met duurdere producten zoals vlees probeer ik de acties in de gaten te houden.

Ook probeer ik een gezondere, meer verantwoorde levensstijl aan te nemen. Meer groeten (aanbiedingen), maar vooral minder magnetron maaltijden. Bij Albert Heijn haalde ik voorheen al snel een simpele salade of kant en klare pasta, maar merk nu dat ik liever zelf de salade samenstel.
Voor mij blijft het altijd een uitdaging waar ik die week de goedkoopste en gezondste producten kan halen.

Ik vind het ook leuk om zo mijn boodschappen te doen, omdat ik dan eigenlijk niet zomaar de winkel in loop met het idee van “wat zal ik eens gaan eten?”. Nu komt het meer voor dat ik een aantal dagen in de week niets hoef te halen, omdat ik iets maak van wat ik in huis heb. Afhankelijk van de aanbiedingen.

Ik hoop dat jullie mijn nieuw column "Leven met een klein budget" interessant vinden. 
Ik ben erg benieuwd waar jullie op letten biij het doen van de boodschappen.

Liefs, 
Eline ♥


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten