22 maart 2016

Teacozy februari & maart 2016 || Elinnee94

Misschien hebben jullie het afgelopen maand wel gemist. De Teacozy unboxing op Elinnee94. Dit komt eigenlijk door een thee, die ik niet zo goed kan omschrijven.  Ook is deze unboxing van maart een beetje laat. Eigenlijk had ik hem afgelopen vrijdag willen uploaden, maar ik had niet echt de tijd gehad om mijn video te bewerken en artikelen te schrijven. Tot afgelopen weekend. Ik besloot meteen om zowel de unboxing van februari als de unboxing van maart in een artikel te verwerken. 
Dus hier is hij dan.... Mijn Teacozy artikel van februari & maart. 
Twee artikelen in een. 


Lees verder...


Teacozy februari 2016


Ik vind het (ook voor mijzelf) toch prettig om alle Teacozy artikelen ook uit te werken.
Tijdens een opgemaakt video bedenk ik me ooit "in welke box zat deze thee nou?" en dan vind ik het toch prettig om dit terug te zoeken. Vandaar dat ik deze twee edities van de Teacozy combineer.


In deze Teacozy zaten de volgende smaken: 
  • Groene thee - China Sencha
  • Kruidig -  Verbena
  • Rooibos - pruim kaneel
  • Zwarte thee - wilde kers
Groene thee - China Sencha


Deze groene thee lijkt mij in eerste instantie niet zo heel bijzonder. Deze besloot ik dus ook als eerste te proeven. Zoals ik al had verwacht heeft deze thee een 'neutrale' smaak.
Zelf houd ik wel van een thee die iets speciaals heeft. Van een simpele thee ben ik zelf niet zo'n liefhebber. Ik geef deze thee dan ook niet zo'n hoog cijfer, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Deze thee krijgt van mij een 5.   

Achtergrond
Deze thee bevat veel anti-oxidanten en staat daarom als gezonde thee te boek. Qua vorm zou deze thee doen denken aan platte dennennaalden, die ontstaan door herhaaldelijk rollen van theebladeren. Sencha is vol, romig en fris tegelijk. Zo zal hij ook een beetje doen denken aan grashalmen.

Ingrediënten:  Groene China sencha
Net als vele groene theeën bevat deze thee, weinig caffeïne.

Zetatvies:  Deze thee is het lekkerst bij een watertemperatuur van 75-80 graden Celcius (aldus Teacozy)

Rooibos - Pruim kaneel



Ik ben dol op rooibos thee en de winterse smaken van Teacozy doen het erg goed bij mij, dus deze is bij voorbaat al een favoriet. Natuurlijk mag ik niet te snel oordelen en geef ik ook mijn eerlijke mening over deze thee. 
De geur is zacht, warm en licht gekruid. Een subtiele kaneel geur. 
Mijn eerste verwachting was dat de smaak intens zou zijn, maar dit valt reuze mee. Deze thee heeft namelijk een vrij subtiele smaak, die me direct doet denken aan de winter. 
Ik geef deze thee een 7. Lekker, maar niet heel bijzonder. 

Achtergrond

Teacozy heeft een smakelijke rooibos gecombineerd met fruitige pruim en kruidige kaneel, die je doet denken aan een toetje uit oma's receptenboek. In deze melange zitten paarse blaadjes, afkomstig van het kaasjeskruid. Een keurige, feestelijke en bijzonder lekkere winterdrank. 

Ingrediënten: Rooibos, zoete pruim. blauw kaasjeskruid, stukjes kaneel

Zwarte thee - wilde kers


De geur van deze thee is erg sterk en doet me direct denken aan een kersenlikeur. Persoonlijk vind ik hem iets té sterk en de geur doet me denken aan van die kersen bonbons. Zelf houd ik hier niet van, terwijl ik wel dol ben op kersen thee. Ik ben dus erg benieuwd naar de smaak. 
De smaak van deze thee is vrij neutraal, het is vooral de geur die je aan kersen doet denken. Deze thee krijgt van mij ook een 7.

Achtergrond
Wilde kers wordt in de volksmond ook boskriekjes genoemd. Vroeger werden de pitten van deze volrode vruchten als halssieraad gedragen, maar tegenwoordig verwerken we ze in pittenzakken. Deze beschermen onze koude ledematen in de winter. 

Ingrediënten: gefermenteerde thee, zure kers, natuurlijke aroma's.

Kruidig - verbena


Dit is dé thee. Hierover kan ik gewoonweg geen tekst schrijven. De subtiele smaak van citroen is in deze thee wel te herkennen, maar verder zou ik er niet veel over kunnen zeggen. Een lekkere thee, maar ik zal hem niet snel zelf aanschaffen. Deze krijgt een 6.

Achtergrond
Verbena wordt ook wel ijzerkruid genoemd. Hierover bestaan de meest uiteenlopende legendes. Het kruid zou bijvoorbeeld eeuwen geleden door heksen gebruikt worden om hen te helpen vliegen. De Kelten zouden het hebben gebruikt om de toekomst te voorspellen. 
Dit is allemaal nog niet bewezen, wat we wel weten is dat verbena de spijsvertering ten goede komt. De kruidige smaak van verbena is fris en doet denken aan die van citroenmelisse. 

Ingrediënten: verbena bladeren

Teacozy maart

In deze teacozy zitten de smaken:
  • Groene thee - sencha vijg bes
  • Kruidig - Cranberry Assai
  • Zwarte thee - The Citron
  • Rooibos - Appeltaart


Rooibos - appeltaart

Eerlijk is eerlijk, ik kon niet wachten om deze thee te proberen. Rooibos thee doet het altijd goed bij mij en dan ook nog eens een met de smaak van een gebakje. De geur alleen al is echt ge-wel-dig. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de andere theeën ook erg lekker ruiken. 

De thee ruikt warm, vers. Ik zal hem niet meteen met appeltaart associëren, maar wel met iets warms en zoets. Je ruikt er ook zeker een hint van kaneel in terug.
Tijdens het proeven komt de kaneel erg naar voren, maar niet te overdreven alsof ik een kaneelthee drink. 
Een lekkere thee, maar ik zal niet zeggen dat deze naar appeltaart smaakt.
Alsnog een 7 - 7,5

Achtergrond
Huizenverkopers wordt geadviseerd een verse appeltaart in de oven e zetten, wanneer kijkers op bezoek komen. Je kunt natuurlijk ook deze thee zetten, die je door de kaneel met stukjes appel spontaan aan warme appeltaart doet denken. 

Ingrediënten: rooibos, appel, kaneel, natuurlijk aroma.


Kruidig - Cranberry Assai


Achtergrond
In deze melange zit de naam "assai" (waar ik nogal over viel, waardoor ik heb gekozen eerst de achtergrond te delen) dit is een verbastering voor acai. Deze kleine donnkerpaarse besjes, zijn door de benaming van 'super fruit' behoorlijk populair geworden. Acai doet je qua smaak denken aan bosbes, noten en chocola en zitten bomvol mineralen. In combinatie met cranberries, appel en zoete braambladeren heb je een heerlijke supermix.

Ingrediënten: appel, brandnetelbladeren, verbena bladeren, citroengras, cranberry, zoete braambladeren, natuurlijk aroma.

Wat ik frapant vind is dat in de ingrediëntenlijst helemaal geen acai staat aangegeven. 
Deze thee heeft een apart smaakje, wat waarschijnlijk door de brandnetel komt.  Zelfs als je de smaak van brandnetel niet kent, denk je bij het proeven van deze thee direct aan een plant. 
Een heerlijk 'natuurlijke' thee. Een soortgelijke smaak kom je niet snel tegen. 
Ik geef deze thee hierom ook een 8.

Groene thee - sencha vijg bes


Deze thee ruikt heerlijk fruitig, Persoonlijk vind ik bosvruchten thee altijd erg lekker en ben ik dus ook erg benieuwd naar deze variant met vijg.
De thee is moeilijk om te oordelen. Hij is fruitig, maar niet zoals bij een bosvruchten thee. 
Ik geef deze thee een 7.

Achtergrond
Bramen, frambozen, aardbeien en stukjes vijg zorgen bij deze zacht zoete thee voor een rozige blos. Om er een romantische touch aan te geven hebben ze er blaadjes van de pioenroos bij gedaan. 

Ingrediënten: groene thee, natuurlijk aroma, bramen, frambozen, aardbei, vijg & pioenbloemblaadjes. 

Zwarte thee - Thé Citron


Een thee met citroen en lavendel is in mijn ogen een vreemde combinatie. Citroen vind ik heerlijk voor in de ochtend, lavendel vind ik dan weer prettig in de avond.
Deze thee ruikt zowel naar lavendel als citroen. 
Dit is een lekker frisse, beetje pittige thee. Dit pittige komt denk ik door het zuurtje van de citroen. 
Omdat deze thee mij zo aangenaam heeft verrast krijgt deze thee van mij een 8.

Achtergrond
Onder zijn eurige schil herbergt de citroen verschillende eigenschappen. Deze friszure vrucht reinigt, geeft energie en helpt je stofwisseling een handje. 

Ingrediënten: gefermenteerde thee, citroenschil, citroensap.
Ik vind het vrij apart dat in deze ingrediëntenlijst geen lavendel vermeld staat.

Dit was het dan. 
Het dubbele Teacozy artikel van februari en maart. 
April zou weer gewoon op zichzelf staan, maar dat wordt wel een speciale editie want ik ben dan namelijk een jaar lid van Teacozy. 

Welke thee lijkt jou het lekkerst uit deze twee boxen?
Laat het achter bij de comments. 

Liefs, 
Eline 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten