30 oktober 2014

Money, money, money ♥ Geldtips

Zoals waarschijnlijk meerdere, ben ik dol op online shoppen. Maar ik ben zo ongeduldig als de pest. Man, o  man, wat kan ik me ergeren aan de track 'n trace service die iedere dag van datum veranderd. Of als je een pakketje niet kan track'n tracen. Tja, dan merk ik wel wat veranderingen en autisme met mij doen. Ik merk sowieso dat deze paniek/drama ontstaat wanneer ik ergens heel erg naar uit kijk, en dit 'm dus niet gaat worden. 
Maar om even in de 'shopping' sfeer te blijven wil ik het vandaag met jullie gaan hebben over geld. 

Ik werd behoorlijk geïnspireerd door een Amerikaanse Youtubester (ik ben even haar naam vergeten). Toen ik een 'whats in my bag' van haar bekeek, maar ook PinkSoFoxy vertelde in haar 'Tips for a shopaholic' video over hetzelfde onderwerp aan bod. Nu ik verder denk... In het hele programma 'een dubbeltje op zijn kant' gaat over hetzelfde principe. 
Namelijk geld! Niet zomaar geld.... Contant geld om precies te zijn. 

Vandaag ga ik het dus hebben over geld, en hoe ik mijn ogen probeer te openen, in waar mijn geld naartoe gaat. Want iedere maand gaat het weer mis. 

Lees dus snel verder....


Muntjes, contant geld. Ja het is wat gewicht in de portemonnee, maar het is wel de beste methode om te betalen. Je ziet hoeveel je voor iets betaald.
Want 10 spullen van €1,- zijn wel weer €10,- . Tijdens mijn 'Declutterweek' kwam ik er achter dat er een hoop spullen zijn die ik gekocht heb "omdat het zo goedkoop was". Als ik vervolgens het product nooit aan heb geraakt is die €2,- toch ineens veel geld. Wanneer je met pin betaald, wat iedereen tegenwoordig aanspoort, heb je niet echt in de gaten dat je zoveel geld uitgeeft als wanneer je het contant hebt. Als het op is, is het op.


Waar ik zelf dol op ben is spaarpotjes, dit hoeft geen echt spaarvarken te zijn, waar je dan weer een euro of 10 voor moet neerleggen. Nee, ik zelf ben dol op het improviseren van een spaarpotje. Zo heeft ieder mens wel een schaaltje of potje. Zelf vind ik het fijn om hier al mijn 5 tot 20 centjes in te bewaren. Mijn muntvakje in mijn portemonnee is niet zo groot, en van dat 'kleine spul' heb je al snel een hoop. Natuurlijk is dit dé ideale manier van snel sparen. Hoe vaak heb je wel niet dat je 20cent terug zou moeten krijgen en je krijgt 4 muntjes van 5cent. Stel voor jezelf een doel; een maand bijvoorbeeld. Spaar voor iets wat je al erg lang wil hebben en kijk hoever je komt. Je kunt jezelf zo voor iets belonen. Weet je nog niet waar je voor wil sparen? Mooi, dan kun je daar in die tijd over na denken, en wie weet wel gewoon door sparen. 


Online shoppen, ik gaf het al bij de intro aan. Ik ben er dol op, maar hetzelfde geld als voor de pinpas; je geeft het sneller uit. 
Zelf heb ik daarom gekozen om (indien mogelijk) steeds vaker met paypal te betalen. Dan moet je natuurlijk niet je Paypal rekening aan je bank hebben gekoppeld, want dan heeft het nog geen zin. Wat ik doe, is eerst goed op websites zoeken wat ik wil en hoe duur het is, het liefst kijk ik dan ook nog vanaf wanneer je een gratis verzending hebt. Ik zet vervolgens een x-bedrag op mijn paypal rekening waar ik het die maand dan maar mee moet doen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het bedrag dan meteen op gaat, en is het fijn als je volgende maand (of die maand daarna, of daarna)  nog van hetzelfde geld kan doen. 


Conclussie
Ik betaal tegenwoordig liever contant als met pin, zodat ik zie hoeveel geld ik ergens aan uit geef. Ook houd ik een spaarpotje bij met 'kleine' muntjes, zodat ik als ik ergens geld uit geef ik ook nog voor wat later een extraatje heb. Ik beloon mezelf zo gezegd, niet direct maar wanneer ik een doel bereikt heb.
Paypal gebruiken voor het online shoppen, ja ik denk dat dit de beste oplossing is om inzicht te krijgen in je online-uitgave. 

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben gehad. Wat is jou gouden-tip betreft uitgaves? Laat het achter in de comments. 

Liefs, 
Eline ♥ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten